Sales is geen afdeling, een carrière of iemands baan. Sales is immers een soort god van elk bedrijf. De verkoop van een bedrijf heeft op alles invloed: ieder persoon, elk bedrijf, elke branche en zelfs hele economieën. Bedrijven gaan ten onder omdat ze niet in staat zijn om voldoende producten te verkopen in hoeveelheden die groot genoeg zijn en tegen prijzen die hoog genoeg zijn. Dit laatste afgezien van de sale producten. 



De sales is zodoende niet alleen belangrijk voor een firma, maar het is zelfs de levensader ervan. Het is alles. Als een bedrijf namelijk niet steeds weer omzet blijft genereren, dan zal het alleen maar krimpen. Een bedrijf is dan ook niet afhankelijk van haar productie, onderzoek of ideeën. Welnee, het is met name afhankelijk van de verkoop.



Onweerstaanbare sale promo’s 

Dus verzinnen ze om extra sales te generenen soms ook allerlei unieke promo’s, zoals de wel heel bekende en vaak onweerstaanbare Black Fridays deals. 



En dit prikkelt enorm, want om te proberen te voorkomen dat je op Black Friday gaat shoppen, is zoiets als een beetje proberen te weerstaan dat je aan een stuk van je verjaardaagstaart gaat eten. Beide lekkernijen komen slecht één keer per jaar voorbij, en zijn speciaal ontworpen om jou te verleiden en je er absoluut heerlijk van laten genieten.



De ‘anticiperende spijt’ 

Consumentenonderzoek heeft tevens aangetoond dat het bevredigend is om iets tegen een prijs te kopen die lager is dan wat je bereid bent te betalen, of lager dan de standaardprijs. Zelfs als het iets is dat je niet echt nodig hebt, is de waarde van de deal zelf erg prettig te noemen. 



Daarnaast is er nog het feit dat veel Black Friday deals als ‘aanbiedingen voor een beperkte tijd’ op de markt gebracht worden, wat de verkoop nog net even iets spannender maakt. 



Tijdelijke aanbiedingen verhogen volgens onderzoek de ‘anticiperende spijt’, ook wel ‘de angst om iets te missen’, wat men ertoe aanzet dingen te kopen die ze anders misschien niet zouden doen. 



Consumenten hebben per slot van rekening de neiging aan een aanbieding voor een beperkte tijd toe te geven omdat het kleinere gok lijkt dan ergens anders te proberen om een nog betere deal te vinden.



Het shopping momentum 

Er is een fenomeen dat het ‘shopping momentum’ genoemd wordt. Dit treedt op wanneer een aankoop een psychologische impuls geeft die jou aanmoedigt om nog een tweede, niet-gerelateerd product aan te schaffen. Shopping leidt zo tot meer shopping! 



Het winkelen tijdens perioden van aanbiedingen wordt bovendien vaak als een competitieve sport omschreven. En met al die artikelen die afgeprijsd en schaars zijn, wordt de angst om ‘iets te missen’ vergroot door de wetenschap dat je met anderen concurreert.



Een extra schepje aanbiedingssaus 

Gelukkig hoef je hier bij GoPro-Mania niet over in te zitten, want onze aanbiedingen lopen het hele jaar door. En als je bij ons toch graag op Black Friday wilt shoppen, dan kan dit natuurlijk ook. We doen er dan vaak nog een schepje van onze aanbiedingssaus bovenop! Als dat niet lekker aantrekkelijk is, dan weten we het ook niet meer! Dus geniet, maar nooit met mate... want dan doe je jezelf tekort! 



Sale



Bronnen: o.a. linkedin & cnbc