Meghan Young is een professionele Instagram-ster. Ze krijgt betaald om prachtige bergen te beklimmen, hun glinsterende toppen te fotograferen en haar fans te posten over al haar avonturen met haar camera en tripod.

De 33-jarige Young verdient geld van bedrijven die haar betalen om hun producten te promoten op haar Instagram-feed. Zij maakt daarmee deel uit van een groeiend ecosysteem van sociale media influencers, wat mogelijk gemaakt wordt door de miljarden gebruikers die graag hun content willen zien, plus adverteerders die hongerig zijn naar nieuwe manieren om een jeugdig publiek te bereiken.

Bedrijven spendeerden in 2018 (volgens schattingen van het marketingbureau Mediakix) misschien wel 1.6 miljard dollar aan dit soort marketing op de Instagram-site van Facebook Inc. en maar liefst 6.3 miljard dollar als jij daar andere platformen zoals YouTube en Twitch aan toevoegt.

Al dat geld heeft de opkomst van vele influencers over de gehele wereld aangewakkerd, waardoor Instagram dan ook jaarlijks met miljoenen #sponsored- en #ad-posts per jaar wordt overstroomd.

Meghan Young promoot een verscheidenheid aan producten en bestemmingen met betrekking tot bergbeklimmen. Dit proces begint met het maken van sponsorcontracten. Andere bedrijven dringen zich volgens Young vervolgens wel aan met ongevraagde aanbiedingen, maar zij wijst de meerderheid daarvan af.

Veel van dergelijke aanbiedingen hebben namelijk niets te maken met de outdoor-avonturen die zij post en anderen zijn van bedrijven die directe concurrenten zijn van haar grootste sponsors, met wie ze haar relaties niet wil beschadigen.

Dat betekent dat ze dagen of zelfs weken onderzoek doet naar de geplande marketingcampagnes voor potentiële klanten en de mogelijke voorstellen die ze verzendt afstemt om aan hun behoeften te voldoen. Ze schat in dat ongeveer 70 procent van deze pitches die ze naar potentiële partners stuurt eindigen in een afwijzing...

Het werk van Meghan is nog niet voltooid wanneer ze klaar is met het maken van de benodigde (promotie) foto’s. Wanneer Young met haar camera en tripod terugkeert van haar avonturen, bewerkt ze zorgvuldig de afbeeldingen en creëert de teksten die erbij horen. Daarna is het tijd voor de bedrijven om haar via haar eigen facturering uit te betalen.

De grootste sterren op de sociale platforms besteden dit soort werk echter aan een bureau uit. Maar deze bureaus nemen veel inkomsten van de influencers weg, wat vaak varieert tussen de 20 tot 30 procent voor grotere sterren, of 30 tot wel 50 procent voor kleinere sterren!

Naast de dagelijkse hoofdpijn van een online carrière, brengt de inherente onzekerheid van sociale media ook meer existentiële problemen met zich mee voor de makers. De financiële sponsoring is niet altijd doorlopend. Bovendien veranderen de spelregels vaak.

Onlangs merkte Meghan Young dat de betrokkenheid op haar berichten lager is, wat ze toeschrijft aan een verandering in de algoritmen van Instagram. Op de lange termijn kan het zeker riskant zijn om carrière te maken op een enkel platform, of zelfs op sociale media in z’n geheel.

Maar voor aspirant-influencers die niet verslaafd zijn aan de wispelturigheid van online roem kan Meghan Young een goed voorbeeld zijn.

Wil jij je ook (volledig) richten op je carrière als instagram-influencer? Actioncam-Mania kan jou met de juiste camera tools assisteren!

https://www.gopro-mania.nl/catalogsearch/result/?cat=0&q=camera

https://www.gopro-mania.nl/catalogsearch/result/?cat=0&q=tripod

Via bloomberg